ورود به مدیریت وردپرس و آموزش کار با پیشخوان وردپرس

5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله نحوه ورود به پنل وردپرس و کار با پیشخوان وردپرس را به صورت قدم به قدم یاد می گیرید تا در نهایت بتوانید مدیریت کامل سایت خود را به عهده بگیرید.

نحوه ورود به پیشخوان وردپرس

برای ورود به پیشخوان وردپرس، ابتدا باید آدرس سایت را وارد کنید و در انتهای آدرس دامنه عبارت wp-admin را وارد کنید. برای درک بهتر به آدرس زیر توجه کنید:

site.com/wp-admin

با توجه به آدرس بالا شما باید به جای site.com آدرس وب سایت خودتان را وارد کنید.

در صورتی که آدرس ورود به پیشخوان وردپرس را درست وارد کرده باشید، باید صفحه ورود به پنل مدیریت وردپرس مشابه تصویر زیر به شما نمایش داده شود.

پیشخوان وردپرس

در این صفحه باید نام کاربری و رمز عبوری که هنگام نصب وردپرس ساختید را وارد کنید و بر روی دکمه ورود کلیک کنید تا به محیط پیشخوان وردپرس بروید.

مرور کلی اجزای پیشخوان وردپرس

بعد از اینکه وارد پیشخوان وردپرس شدید، باید یک آشنایی کلی با اجزای مختلف پیشخوان وردپرس پیدا کنید.

لطفا در ابتدا به عکس زیر نگاه کنید:

در تصویر فوق، اجزای اصلی پیشخوان وردپرس را به سه قسمت تقسیم کردم که هر قسمت با یک رنگ مشخص تفکیک شده است. در ادامه به شما هر کدام از این اجزا را معرفی می کنم.

نواردسترسی سریع: نوار مشکی رنگی که به صورت ثابت در پیشخوان وردپرس وجود دارد با نام Navigation Bar یا همان نوار دسترسی سریع شناخته می شود. به کمک این نوار منو، می توانید از پنل وردپرس خارج شوید و یا پروفایل خود را ویرایش کنید.

در این نوار منو وردپرس، منوهای کاربردی وردپرس قرار می گیرد که شما بتوانید خیلی سریع به یک بخش دسترسی پیدا کنید.

منوهای وردپرس: در ستون سمت راست پیشخوان وردپرس، تمامی منوهای پنل وردپرس قرار گرفته است که در ادامه آموزش کامل وردپرس تک تک این منوها را به شما معرفی خواهم کرد.

محتویات هر منو: تمام محتویات هر کدام از منوهای ستون سمت راست در اینجا نمایش داده میشود. به عنوان مثال وقتی روی یک منو مثل منوی نوشته ها کلیک می کنید در این فضا تمام محتویات این منو نمایش داده می شود.

در ادامه آموزش با من همراه باشید تا بهتون تمام منوهایی که در پنل مدیریت وردپرس وجود دارد را معرفی کنم و بگویم که هر منو دقیقا چه کاری را انجام می دهد.

معرفی منو پیشخوان در وردپرس

اولین منو در پنل وردپرس، منوی پیشخوان است که خود شامل دو زیر منو “خانه” و “به روزرسانی ها” هست.

پیشخوان وردپرس

منوی خانه، همان منوی اصلی پیشخوان است، وقتی بر روی این منو کلیک می کنید به محیط پیشخوان وردپرس می روید که در این صفحه ابزارک های آماده ای وجود دارد تا شما بتوانید یکسری اقدامات سریع را ببینید یا انجام دهید.

هر کدام از این باکس ها یا ابزارک های آماده یک کار خاصی را انجام می دهند. به عنوان مثال در پیشخوان اصلی وردپرس یک ابزارک به اسم فعالیت وجود دارد:

پنل مدیریت وردپرس

ابزارک فعالیت، به شما این امکان را می دهد که یک مرور کلی بر روی اتفاقاتی که در سایت می افتد داشته باشید. به عنوان مثال آخرین دیدگاه ها یا نظرات وردپرس در این بخش قرار می گیرد.

منوی به روزرسانی ها در وردپرس

هر وقت که بخواهید وردپرس را به آخرین نسخه به روزرسانی کنید یا اینکه جدید ترین نسخه های ارائه شده از افزونه های وردپرس و قالب های وردپرس را ببینید و آن ها را به روزرسانی کنید باید به این منو در پیشخوان وردپرس مراجعه کنید.

معرفی منو نوشته ها در وردپرس

به طور کلی برای ایجاد نوشته در وردپرس و ایجاد دسته بندی در وردپرس باید از بخش نوشته ها اقدم بکنید. این منو شامل چهار زیر منو است:

همه نوشته ها: در این بخش تمام نوشته هایی که تا کنون ایجاد کردید را می بینید، که با امکاناتی که در این صفحه وجود دارد به راحتی می توانید نوشته های وردپرس را ویرایش، حذف و مدیریت کنید.

افزودن نوشته: برای اینکه بتوانید یک نوشته جدید در وردپرس ایجاد کنید باید از این منو استفاده بکنید.

دسته ها: برای ایجاد دسته بندی در وردپرس و مدیریت دسته بندی های وردپرس باید به این منو مراجعه کنید.

برچسب ها: این منو مشابه همان دسته بندی ها هست، با این تفاوت که برچسب ها زمانی احتیاج می شوند که شما نخواهید یک دست بندی جدید در وردپرس ایجاد کنید.

برای این منو در وردپرس یک جلسه کامل و مفصل آموزش داده شده است که می توانید به بخش نوشته ها در وردپرس مراجعه کنید.

معرفی منو رسانه در وردپرس

رسانه در وردپرس، همان فایل منیجر هست که تمام فایل ها و تصاویر شما در آن قرار می گیرد. منوی رسانه شامل دو زیر منو زیر است:

کتابخانه: با ورود به این منو، می توانید تمام فایل هایی که تا کنون آپلود کردید را مشاهده کنید و آن ها را مدیریت کنید.

افزودن: برای آپلود دستی یک فایل یا یک تصویر می توانید از این منو استفاده کنید. معمولا زمانی که شما یک نوشته جدید در وردپرس ایجاد می کنید همانجا این امکان وجود دارد که تصویر یا یک فایل را داخل نوشته آپلود کنید و این بخش صرفا زمانی کاربرد دارد که بخواهید به صورت دستی فایل جدید آپلود نمایید.

برای آشنایی کامل با این بخش از پیشخوان وردپرس، می توانید به آموزش رسانه در وردپرس مراجعه کنید.

معرفی منو برگه ها در وردپرس

برگه ها در وردپرس، تا حدود خیلی زیادی مشابه همان بخش نوشته ها هستند. اما تفاوت بخش برگه ها با نوشته ها در این است که برگه ها یکسری صفحات ثابت هستند و نوشته ها صفحاتی هستند که به صورت متوالی ایجاد می شوند.

به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک صفحه درباره ما یا یک صفحه تماس با ما در وردپرس ایجاد کنید، باید از منوی برگه ها استفاده کنید، اما اگر قصد داشته باشید که روزانه خبرها و آموزش های مختلفی را در سایت منتشر کنید باید از بخش نوشته ها استفاده کنید.

منوی برگه ها شامل دو زیر منو زیر است:

همه برگه ها: برای مدیریت تمام برگه های ساخته شده باید به این بخش مراجعه کنید.

افزودن جدید: برای ایجاد برگه جدید در وردپرس باید به این منو مراجعه کنید.

جهت آشنایی بیشتر و کار با بخش برگه ها در وردپرس کافیست به آموزش برگه ها در وردپرس مراجعه کنید.

معرفی منو دیدگاه ها در وردپرس

زمانی که یک دیدگاه یا یک نظر جدید توسط کاربران سایت شما ثبت می شود، باید بتوانید این دیدگاه ها را در جایی ببینید و پاسخ دهید.

برای مدیریت کردن دیدگاه ها و نظرات سایت می توانید از این منو استفاده کنید.

آموزش کامل این بخش را می توانید در صفحه آموزش بخش دیدگاه ها در وردپرس ببینید.

معرفی منو نمایش در وردپرس

منوی نمایش در وردپرس برای نصب پوسته وردپرس، ساخت فهرست در وردپرس و سفارشی سازی تنظیمات قالب وب سایت هست. این بخش شامل چند زیر منو زیر است:

پوسته ها: اگر بخواهید یک قالب وردپرس نصب کنید، پوسته ها و قالب های وردپرس را مدیریت کنید، باید از این بخش استفاده کنید.

سفارشی سازی: این منو زمانی برای شما نمایش داده می شود که قالب وردپرس شما دارای تنظیمات سفارشی سازی باشد. در صورتی که این منو را مشاهده می کنید، می توانید تنظیمات قالب وردپرس را تغییر دهید.

ابزارک ها: امکانات اضافه ای در پوسته های وردپرس هستند که به شما اجازه می دهند که در قالب وب سایت خود ستون ها و باکس های دلخواه خود را اضافه کنید.

فهرست ها: منظور از فهرست در وردپرس همان منو در وردپرس است. تمام منوهایی که در وب سایت وجود دارند، توسط این بخش مدیریت می شوند.

ویرایشگر پوسته: زمانی که بخواهید از طریق تغییر در کدهای قالب تغییری را در پوسته وردپرس اعمال کنید، باید از این بخش استفاده کنید. توصیه من به شما در رابطه با این منو این هست که اگر دانش کدنویسی و برنامه نویسی ندارید به هیچ وجه از این بخش استفاده نکنید.

برای این منو از پیشخوان وردپرس یک جلسه کامل و مفصل آموزش داده شده است که می توانید به صفحه آموزش بخش نمایش در وردپرس مراجعه کنید.

معرفی منو افزونه ها در وردپرس

افزونه ها در وردپرس، یکسری امکانات جدید را به سایت شما اضافه می کنند. افزونه وردپرس یا پلاگین وردپرس، همانند اپلیکیشن هایی هستند که شما روی گوشی هوشمندتان نصب می کنید.

منوی افزونه ها در وردپرس شامل موارد زیر است:

افزونه های نصب شده: تمام افزونه های وردپرس که در سایت شما نصب شده اند را می توانید در این بخش مشاهده کنید.

افزودن: برای نصب افزونه در وردپرس کافیست به این بخش بیایید و از بین کلی افزونه وردپرس، افزونه مد نظر خودتان را پیدا کرده و نصب نمایید.

ویرایشگر افزونه: این بخش مربوط به تغییر در کدهای افزونه های وردپرس هست. اگر اطلاعات برنامه نویسی ندارید پیشنهاد می کنم که به این بخش وارد نشوید و تغییری انجام ندهید.

برای بخش افزونه ها در وردپرس در یک جلسه جداگانه آموزش داده شده است که کافیست به صفحه افزونه ها در وردپرس مراجعه نمایید.

معرفی منو کاربران در وردپرس

برای افزودن کاربر جدید در وردپرس و مدیریت کاربران در وردپرس کافیست وارد منوی کاربران در پیشخوان وردپرس شوید. این منو شامل 3 زیر منو زیر است:

همه کاربران: با ورود به این منو، تمام کاربرانی که تا کنون در سایت عضو شده اند را ببینید و مدیریت کنید.

افزودن: برای اضافه کردن کاربر جدید در سایت کافیست از این منو استفاده کنید.

شناسه: برای ویرایش شناسنامه یا پروفایل خود، شامل نام و نام خانوادگی، ایمیل و … باید به این منو مراجعه کنید. توجه کنید که این منو برای هر کاربری که وارد پیشخوان وردپرس می شود مجزا هست.

برای یادگیری کامل بخش کاربران در وردپرس و اضافه کردن کاربر جدید در وردپرس کافیست به آموزش بخش کاربران در وردپرس مراجعه نمایید.

معرفی منو ابزارها در وردپرس

وردپرس یکسری ابزارهای آماده را در اختیار مدیران وب سایت قرار داده است که به کمک آنها بتوانند اقداماتی مثل خروجی گرفتن از نوشته های وردپرس را انجام دهند. این منو خود شامل چندین زیر منو هست:

ابزارهای در دسترس: با ورود به این منو می توانید ابزارهای وردپرس که در دسترس هستند را مشاهده کنید.

درون ریزی: توسط این منو می توانید مواردی مثل نوشته ها، برگه ها، دیدگاه و … را از یک سایت وردپرس به سایت وردپرس خود انتقال دهید.

برون بری: توسط این منو می توانید از نوشته ها و دسته بندی ها و… در سایت وردپرس خود یک خروجی دریافت کنید و در یک سایت وردپرس دیگر درون ریزی کنید.

سلامت سایت: این منو به شما یک وضعیت کلی از سلامت سایت را نشان می دهد. با ورود به این منو می توانید راه کارهای گفته شده وردپرس مثل حذف کردن افزونه های غیر فعال وردپرس را انجام دهید.

برون بری داده شخصی: برای دریافت اطلاعات شخصی یک کاربر در وردپرس را خروجی بگیرید باید وارد این بخش از پیشخوان وردپرس شوید.

پاکسازی اطلاعات شخصی: برای حذف اطلاعات شخصی یک کاربر وردپرس باید از این بخش از پنل وردپرس استفاده کنید.

برای آشنایی کامل با این منو در پیشخوان وردپرس، کافیست آموزش بخش ابزارها در وردپرس را ببینید.

معرفی منو تنظیمات در وردپرس

کلیه تنظیمات وردپرس، چه در پنل مدیریت وردپرس و چه در وب سایت در این منو قرار دارد که شامل چندین زیر منو زیر است:

عمومی: با ورود به منو تنظیمات عمومی وردپرس، مواردی مثل تغییر عنوان سایت یا ایمیل مدیریت سایت و … را می توانید تغییر دهید.

نوشتن: با ورود به منوی نوشتن، کلیه تنظیماتی که مربوط به قسمت نوشتن در وردپرس هست را می توانید تغییر دهید. به عنوان مثال اگر بخواهید دسته بندی پیش فرض وردپرس را موقع ایجاد نوشته در وردپرس تغییر دهید باید به تنظیمات این بخش مراجعه کنید.

خواندن: این بخش مرتبط با موارد خواندنی هست. مثلا برای اینکه بتوانید تعداد نمایش نوشته ها در صفحات دسته بندی وردپرس را تغییر دهید، باید به این منو مراجعه کنید.

گفت و گو: کلیه تنظیمات دیدگاه ها در وردپرس در این منو قرار دارد.

رسانه: تنظیماتی که مرتبط با بخش رسانه وردپرس باشد در این منو قرار می گیرد.

پیوندهای یکتا: پیوند های یکتا در وردپرس مرتبط با آدرس ها(URL) هستند. تنظیمات پیوندهای یکتا و آدرس های سایت در این قسمت قرار می گیرد.

حریم خصوصی: برای تنظیم برگه حریم خصوصی باید به این منو مراجعه کنید.

برای آشنایی کامل با هر کدام از منوهای تنظیمات در وردپرس، کافیست به صفحه آموزش تنظیمات وردپرس مراجعه نمایید.

این مطلب یکی از مقالات دسته بندی آموزش وردپرس است. برای مشاهده مقالات بیشتر در زمینه وردپرس کافیست به صفحه آموزش وردپرس مراجعه کنید.

در رابطه با این مطلب سوال یا نظری دارید؟ می توانید آن را در بخش دیدگاه ها ارسال کنید
مهدی خاکسار
مهدی خاکسار

متخصص وردپرس و نویسنده این مطلب

سال هاست که در زمینه وردپرس فعالیت می کنم و حالا به عنوان عضوی از خانواده نیکان وردپرس تلاش می کنم تا آموزش های کاربری و مفید را به علاقه مندان این حوزه ارائه دهم.