وردپرس چیست؟ نحوه ساخت سایت با وردپرس

4.4/5 - (7 امتیاز)

وردپرس چیست؟ این سوالیست که ممکن است برای شما پیش آمده باشد. اگر دوست دارید که با وردپرس و نحوه ساخت سایت با وردپرس بیشتر آشنا شوید ادامه این آموزش را ببینید.

اگر شما هیچ گونه اطلاعاتی در رابطه با ساخت وب سایت ندارید و اصلا نمیدونید مراحل و پیش نیاز هایی که برای ساخت وب سایت وجود داره چه چیزهایی هست، حتما جلسه اول یعنی چگونه سایت بسازیم را ببینید.

وردپرس چیست

وردپرس یک سیستم سایت ساز یا سیستم مدیریت محتوای رایگان می باشد که توسط آن می توان یک وب سایت در عرض ۵ دقیقه بدون داشتن مهارت در طراحی سایت و برنامه نویسی راه اندازی نمود.

در دنیا سیستم های مدیریت محتوای زیادی برای راه اندازی سایت وجود دارد، از معروف ترین و بهترین این سیستم ها، وردپرس است که به شما کمک می کند تا به راحتی و بدون دردسر یک وب سایت ایده آل و کامل راه اندازی کنید.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست

قبلا در رابطه با سیستم مدیریت محتوا با شما صحبت کردم و گفتم سایت ها به دو نوع سایت استاتیک و سایت داینامیک تقسیم می شوند: در سایت های استاتیک شما نمی توانید بدون دانش کدنویسی و طراحی سایت صفحات وب سایت را تغییر دهید ولی در سایت های داینامیک این امکان وجود دارد که شما بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی محتوای سایت خود را تغییر دهید.

سایت هایی که با سیستم های مدیریت محتوا ساخته می شوند به صورت پیش فرض از نوع داینامیک هستند. وردپرس هم به عنوان یکی از این سیستم های مدیریت محتوا به حساب می آید.

وردپرس توسط چه کسی ساخته شده؟

وردپرس، به عنوان یک نرم افزار تحت وب در سال ۲۰۰۳ توسط “مت مولنوگ” و “مایک لیتل” ساخته شده است. وردپرس در ابتدا تنها یک سیستم رایگان وبلاگ نویسی بود که امکانات خیلی خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار میداد. سپس با توجه به رشد و گسترش این سیستم، وردپرس تبدیل به یک cms(سیستم مدیریت محتوای وب سایت) رایگان شد. وردپرس با زبان برنامه نویسی php نوشته شده است و توسط mysql پشتیبانی میشود.

نام وردپرس توسط”کریستیان اِسلِک” دوست مت مولنوگ (توسعه دهنده اصلی وردپرس) پیشنهاد داده شد. از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروفترین و پرکاربرد ترین ابزار ساخت وب سایت شده است.

قیمت وردپرس یا هزینه طراحی سایت با وردپرس چقدر است

وردپرس، کاملا رایگان است! و برای راه اندازی سایت با وردپرس نیازی به پرداخت هزینه نیست.

اما شاید تعجب کنید چرا برخی از طراحان سایت به شما بابت طراحی وب سایت با وردپرس هزینه های میلیونی پیشنهاد می دهند. در ادامه به شما خواهم گفت که چرا وردپرس رایگان هست و چه زمانی بابت وردپرس باید هزینه پرداخت کرد.

هسته اصلی وردپرس کاملا رایگان است و در کنار آن هزاران قالب رایگان وردپرس و افزونه رایگان وردپرس وجود دارد که شما به راحتی بتوانید هر نوع وب سایتی را برای خودتان راه اندازی کنید.

زمانی که نیاز شما با قالب های آماده وردپرس و افزونه های وردپرس برطرف نشود و یا امکان اختصاصی را برای سایت خودتان مد نظر داشته باشید، باید از یک طراح افزونه وردپرس یا طراح سایت بخواهید که آن را برای شما انجام دهد.

بررسی مزایای وردپرس

حالا که یک آشنایی کلی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس پیدا کردید، می خواهم به شما بگویم وردپرس چه مزایایی دارد و چرا باید برای ساخت سایت از وردپرس استفاده کنیم.

وردپرس یک نرم افزار متن باز (Open Source) هست

وقتی که میگویم که یک نرم افزار متن باز یا Open Source هست یعنی آن نرم افزار به راحتی می تواند توسط دیگران توسعه پیدا کند. و فقط توسط یک نفر یا یک تیم توسعه پیدا نمی کند.

در دنیای نرم افزارهای متن باز برنامه نویسان مختلفی از سرتاسر دنیا حاظر هستند که یک برنامه را توسعه دهند و به آن امکانات و ویژگی های بیشتری اضافه کنند.

اگر هنوز منظور من را از نرم افزار متن باز متوجه نشدید برای شما یک مثال میزنم:

فرض کنید یک برنامه یا اپلیکیشن موبایل تقویم بر روی گوشی شما نصب است.این برنامه در نسخه اولیه توسط یک تیمی طراحی میشود و به بازار اپلیکیشن های موبایل عرضه میشود.

اگر کدهای این برنامه به صورت عمومی باز باشد و سایر برنامه نویسان دنیا هم بتوانند به سورس و کدهای برنامه دسترسی داشته باشند و به آن امکانات بیشتری اضافه کنند آن برنامه یک برنامه متن باز یا Open Source به حساب می آید.

وردپرس هم یک نرم افزار تحت وب متن باز هست که در ابتدا توسط یک تیمی عرضه شده و حالا توسط برنامه نویسان مختلفی در سرتاسر جهان در حال توسعه است.

محبوبیت و استفاده بسیار زیاد از وردپرس

طبق آمار اعلام شده در سایت های رسمی و معتبر ۴۰٪ از وب سایت های دنیا با وردپرس ساخته شده اند. این آمار بالا نشان از محبوبیت بسیار بالای سیستم سایت ساز وردپرس هست.

اگر سری به وب سایت رسمی کاخ سفید آمریکا بزنید، متوجه خواهید شد که سایت رسمی کاخ سفید از وردپرس استفاده می کند.

علاوه بر وب سایت کاخ سفید، وب سایت هایی چون ASUS، تویوتا، سونی، نیویورک تایمز، یاهو، مک دونالدز، کوکاکولا،نوکیا و … در حال حاظر در حال استفاده از وردپرس هستند.

وردپرس به قدری محبوب است که اکثر سایت های ایرانی معروف هم وردپرس را برای ساخت وب سایت انتخاب کرده اند.

نصب وردپرس و یادگیری وردپرس بسیار آسان است

نصب وردپرس و یادگیری وردپرس، به شدت آسان است.

شما به راحتی و در چند گام بسیار ساده می توانید سیستم مدیریت محتوای وردپرس را نصب کنید و بعد از نصب وردپرس، خیلی راحت با کنترل پنل آن کار کنید.

کنترل پنل وردپرس علاوه بر امکانات بسیار زیاد و خوبی که دارد طوری طراحی شده است که شما در هر سن و شرایطی هم که باشید به راحتی می توانید با آن کار کنید و اصلا هیچ گونه پیچیدگی خاصی ندارد.

امنیت بالا و بروزرسانی های امنیتی وردپرس

وردپرس هر چند وقت یک بار به صورت خودکار هسته خود را آپدیت می کند. این کار باعث می شود باگ ها و مشکلات اخیری که احتمالا در نسخه های قبلی بوده است به کلی از بین برود و باعث افزایش امنیت وردپرس شود. همانطور که می دانید امنیت وب سایت و اطلاعات کاربران و مشتریان برای کسب و کارها بسیار مهم است. پس وردپرس می تواند گزینه خوبی برای کسب و کارهای این چنینی باشد و باعث می شود شما با اطمینان بیشتری به کار های دیگر وب سایت خود فکر کنید و تمرکز شما به محتوا و قابلیت های دیگر وب سایت خود باشد.

وردپرس با همه زبان ها سازگار است

وردپرس برای تمام زبان های دنیا از جمله زبان فارسی ترجمه شده است.

یادتان نرود که وردپرس متن باز هست و توسط افراد مختلف در سرتاسر جهان در حال توسعه هست. پس نگران ترجمه وردپرس به زبان فارسی یا هر زبان دیگری نباشید، چون همیشه افراد مختلفی هستند که وردپرس را به زبان خودشان ترجمه کنند.

تنوع بالای افزونه های وردپرس

افزونه وردپرس، همانند اپلیکیشن های موبایل هست که شما وقتی در سایت خود نصب می کنید امکانات مختلفی را به وب سایت اضافه می کند.

وردپرس دارای بیش از ۱۰۰ هزار افزونه هست. برای هر کاری که شما بخواهید یکی در دنیا یک افزونه وردپرس طراحی کرده است.

تنوع بالای پوسته های وردپرس

یکی از جذابیت های وردپرس، تنوع بالای پوسته ها یا قالب های وردپرس هست.

هر نوع کسب و کاری که داشته باشید، وردپرس برای آن یک قالب دارد. از سایت های شخصی و شرکتی گرفته تا سایت های فروشگاهی و املاک و رستوران و …!

قالب های وردپرس به دو نوع رایگان و پولی تقسیم میشوند. قالب های رایگان وردپرس معمولا امکانات کمتری نسبت به قالب های پولی دارند.

نحوه دانلود وردپرس و نصب وردپرس

با مراجعه به سایت رسمی وردپرس به آدرس wordpress.org می توانید آخرین نسخه وردپرس را دریافت کنید.

وردپرس

وقتی که وارد این سایت شدید در بالای صفحه یک دکمه آبی رنگ به نام Get WordPress وجود دارد. وقتی که روی آن دکمه کلیک کنید به صفحه دانلود وردپرس هدایت می شوید.

همچنین شما میتوانید با مراجعه به لینک دانلود وردپرس مستقیم به صفحه دریافت وردپرس بروید.

بعد از دانلود وردپرس نوبت به نصب آن میرسد که در جلسات بعدی نحوه نصب وردپرس آموزش داده شده است اما برای اینکه یک پیش زمینه کلی از نصب وردپرس داشته باشید باید به شما بگویم که وردپرس را می توان در حالت های مختلف نصب نمود:

  • نصب وردپرس در کامپیتور شخصی به صورت لوکال و آفلاین
  • نصب وردپرس در هاست و به صورت آنلاین

منظور من از نصب وردپرس به صورت آفلاین در کامپیتور شخصی به این شکل هست که شما با توجه به نوع سیستم عاملی که دارید(ویندوز، مک بوک و…) می توانید وردپرس را بدون نیاز به اینترنت نصب کنید و فقط خودتان سایت را مشاهده کنید.

مواقعی ما از این روش استفاده می کنیم که بخواهیم وردپرس را یاد بگیریم یا اینکه یک پروژه ای را تست کنیم.

و در حالت نصب وردپرس در هاست و به صورت آنلاین شما دیگه یک وب سایت آنلاین دارید که نیاز به هاست و دامنه دارد. در این روش در سرتاسر دنیا افراد مختلف می توانند وب سایت شما را مشاهده کنند.

تغییرات و نسخه های وردپرس از سال ۲۰۰۳ (نوستالژی وردپرس)

شاید براتون جالب باشه که نسخه های اولیه وردپرس چه شکلی بوده!

برای من که سال هاست از وردپرس استفاده می کنم دیدن تصاویر اولیه از پنل وردپرس یک نوستالژی به حساب میاد و اگر شما هم دوست داشته باشید، میتونید برخی از نسخه های وردپرس را که من در ادامه معرفی میکنم را ببینید.

بعدا که جدید ترین نسخه وردپرس را دریافت و نصب کردید متوجه می شوید که از اولین نسخه وردپرس تا آخرین نسخه وردپرس چقدر تفاوت وجود داشته است.

نسخه ۰.۷۰ (سال ۲۰۰۳)

تصویر بالا نمایی از بخش نوشتاری اولین نسخه در سال ۲۰۰۳ می باشد  که توسط مت مولنوگ و مایک لیتل ساخته شد.

نسخه ۱.۰ (سال ۲۰۰۴)

این نسخه تقریبا پایدار تر و حرفه ای تر شده بود و یکسری قابلیت ها به آن اضافه شد . همچنین باگ های امنیتی که در نسخه قبل آن وجود داشت بر طرف گردید.

  • نسخه ۱.۲  (سال ۲۰۰۴)

در این نسخه تغییر خیلی زیادی در ظاهر سیستم ایجاد نشده بود . ولی قابلیتی به اسم افزونه (plugin) به آن اضافه گردید که به کمک آن افزودنی هایی را میتوانستیم به سیستم اضافه کنیم.

نسخه ۱.۵ (سال ۲۰۰۵)

در این نسخه, اضافه کردن صفحات مختلف داینامیک به سیستم اضافه گردید.

نسخه ۲.۰ (سال ۲۰۰۵)

در این نسخه ظاهر پنل مدیریت بسیار جذاب تر شده بود واین امکان وجود داشت که بتوان از داخل ویرایشگر متن, تصاویر مورد نظر را آپلود نمود.

نسخه ۲.۱ (سال ۲۰۰۷)

در این نسخه بیشتر تمرکز بر روی عملکرد سیستم بود. به همین منظور امکاناتی مثل ذخیره خودکار مطالب هنگام نوشتن مطلب به سیستم اضافه گردید .

نسخه ۲.۲ (سال ۲۰۰۷)

این نسخه تغییرات خیلی زیادی نکرد و فقط بیشتر بر روی بخش ابزارک ها تغییراتی ایجاد گردید.

نسخه ۲.۳ (سال ۲۰۰۷)

در این نسخه امکانی اضافه شد که کاربران از طریق پنل مدیریت بتوانند از به روزرسانی های سیستم و افزونه ها اطلاع پیدا کنند.

نسخه ۲.۵ (سال ۲۰۰۸)

در این نسخه تغییرات اساسی در ظاهر پنل مدیریت ایجاد شد.

نسخه ۲.۶ (سال ۲۰۰۸)

در نسخه ۲.۱ امکان ذخیره خودکار مطالب اضافه شده بود اما امکان اصلاح و ویرایش نسخه های ذخیره شده وجود نداشت . که در این نسخه این امکان به سیستم اضافه گردید.

نسخه ۲.۷ (سال ۲۰۰۸)

در این نسخه تغییرات شگفت انگیری ایجاد شد . اول از همه ظاهر مدیریت بسیار جذاب تر شده بود و دوم اینکه میتوانستیم به صورت خودکار هسته اصلی سیستم و افزونه ها را به روزرسانی کنیم . همچنین قابلیت نصب افزونه ها با یک کلیک به سیستم اضافه گردید.

نسخه ۲.۸ (سال ۲۰۰۹)

در این نسخه قابلیت کشیدن و رها کردن (drag & drop) مثل بخش ابزارک ها , اضافه گردید.

نسخه ۲.۹ (سال ۲۰۰۹)

یکی از قابلیت هایی که در این نسخه اضافه گردید : زباله دان بود. به این صورت که مطالب به طور کامل حذف نمیشدند و از بین نمیرفتند.

نسخه ۳.۰ (سال ۲۰۱۰)

در این نسخه برای اولین بار میتوانستیم در طول نصب سیستم, رمز عبور آن را هم انتخاب نماییم. و پوسته ای بسیار چشم گیر برای بخش نمایش سایت اضافه گردید .

نسخه ۳.۱ (سال ۲۰۱۱)

در این نسخه نوار ابزار مدیریت اضافه گردید که مدیر سایت در هر برگه یا صفحه ای از سایت بتواند اجزایی مثل ویرایش یک برگه یا بخش های دیگر را خیلی سریع مدیریت نماید.

نسخه ۳.۲ (سال ۲۰۱۱)

در این نسخه نوار ابزار گسترش یافت و قالب ۲۰۱۱ به قالب های پیش فرض اضافه شد . همچنین در طراحی قالب پنل مدیریت تغییراتی ایجاد گردید.

نسخه ۳.۳ (سال ۲۰۱۱)

در این نسخه بیشترین تمرکز بر روی کاربر پسند بودن بود. یعنی به این شکل که کاربران عادی و مبتدی به راحتی بتواند با بخش آپلود و … کار بکنند.

نسخه ۳.۴ (سال ۲۰۱۲)

در این نسخه بیشتری تمرکز بر روی بخش سفارشی سازی پوسته ها از طریق پنل مدیریت بود.

نسخه ۳.۵ (سال ۲۰۱۲)

در این نسخه قالب ۲۰۱۲ ارائه شد و همچنین بخشی تحت عنوان مدیریت رسانه به سیستم اضافه گردید.

نسخه ۳.۶ (سال ۲۰۱۳)

در این نسخه قالب ۲۰۱۳ به قالب های پیش فرض اضافه گردید و همچنین تغییراتی در ظاهر ایجاد شد.

نسخه ۳.۷ (سال ۲۰۱۳)

در این نسخه امکان به روز رسانی خودکار هسته اصلی سیستم برای سایت ها معرفی شد .

نسخه ۳.۸(سال ۲۰۱۳)

در این نسخه کنترل پنل مدیریت با طراحی و ظاهر جدید تر و با کدنویسی بهینه تر ارائه گردید.

نسخه ۳.۹ (سال ۲۰۱۴)

بیشترین تغییرات در این نسخه بر روی ویرایشگر متنی و همچنین انتشار محتوای چندرسانه‌ای مثل عکس و فیلم و صوت است.

جمع بندی مقاله وردپرس چیست

سعی کردم در این مقاله آموزشی به شکل خیلی ساده ای بگویم وردپرس چیست و چرا باید از وردپرس استفاده کرد.

در جلسات بعدی به سراغ نصب وردپرس می رویم و بعد از نصب وردپرس به شما نحوه کار با این سیستم مدیریت محتوای محبوب را آموزش می دهم.

در صورتی که سوای در رابطه با وردپرس داشته باشید، میتوانید از من در همین صفحه در بخش نظرات بپرسید.

این مطلب یکی از مقالات دسته بندی آموزش وردپرس است. برای مشاهده مقالات بیشتر در زمینه وردپرس کافیست به صفحه آموزش وردپرس مراجعه کنید.

در رابطه با این مطلب سوال یا نظری دارید؟ می توانید آن را در بخش دیدگاه ها ارسال کنید
مهدی خاکسار
مهدی خاکسار

متخصص وردپرس و نویسنده این مطلب

سال هاست که در زمینه وردپرس فعالیت می کنم و حالا به عنوان عضوی از خانواده نیکان وردپرس تلاش می کنم تا آموزش های کاربری و مفید را به علاقه مندان این حوزه ارائه دهم.